Dom afsagt den 27. januar 2020

Brug af landsholdskendetegn i reklame var i strid med markedsføringsloven. 

Sø- og Handelsretten har netop afsagt dom i en sag mellem DBU og LeoVegas omkring sidstnævntes brug af landsholdskendetegn i reklamekampagner.

I de pågældende reklamefilm optrådte Uffe Holm, Thomas Gravesen og landsholdsaktuelle Nadia Nadim iklædt røde og hvide fodbolddragter (senere ændret til orange og hvide). Dette fastlog retten var en krænkelse af DBU’s rettigheder efter markedsføringsloven.

Sø- og Handelsretten henviste til, at reklamerne gav associationer til det danske landshold på grund af dragternes røde og hvide farver. Derudover var det underordnet, at LeoVegas havde indgået en sponsoraftale med Nadia Nadim om de pågældende reklamer, da den enkelte landsholdsspiller er begrænset i at indgå personlige reklameaftaler uden om DBU i henhold til Landsholdsaftalen. Landsholdsaftalen regulerer vilkårene for kommerciel udnyttelse af landsholdet og landsholdsspillerne, herunder også landsholdsdragterne.

LeoVegas blev derfor pålagt at betale et vederlag på 500.000 kr. til DBU, samt sagsomkostninger og procesrenter.

Dommen kan her læses her: http://domstol.fe1.tangora.com/media/-300011/files/Dom38371-18.pdf?rev1

Shopping Basket